Werkwijze behandeling klacht en geschil

Een geschillencommissie is het eindpunt in een traject van klachtopvang. De uitgangspositie van de Geschillencommissie EZa is, in eerste instantie altijd, dat een zorgaanbieder en patiënt zoveel mogelijk samen werken aan een oplossing van het geschil. Dit is in overeenstemming met de Wkkgz. De ervaring leert dat wanneer een zorgaanbieder en patiënt op deze wijze tot een oplossing komen, dit voor beide partijen leidt tot meer voldoening.

Omdat dit voortraject onlosmakelijk verbonden is met de behandeling van een geschil, volgt hieronder eerst een beschrijving van het voortraject. Alleen wanneer een geschil dusdanig van aard is dat een patiënt redelijkerwijs niet gevraagd kan worden samen met een zorgaanbieder te werken aan een oplossing, kan hiervan worden afgeweken. De richtlijnen hiervoor staan in het reglement.

geschillencommisse-EZa-stap1-wit150

Het voortraject

Informeren zorgverlener
U dient de klacht eerst voor te leggen aan uw zorgaanbieder, zodat er overleg kan plaatsvinden en beide partijen mogelijk tot een oplossing kunnen komen. Veel klachten ontstaan door miscommunicatie of verschillende verwachtingen. De ervaring leert dat hierdoor in een vroeg stadium veel klachten kunnen worden opgelost.

Klachtenfunctionaris
Wanneer u en uw zorgaanbieder er niet samen uitkomen, heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder. Een klachtenfunctionaris is een onafhankelijke professionele bemiddelaar, die samen met de patiënt en de zorgverlener kan werken aan een oplossing. Doorgaans maakt een zorgaanbieder via de website of patiëntfolder kenbaar hoe u contact kunt opnemen met de klachtenfunctionaris.

geschillencommisse-EZa-stap2-grijs150

Behandeling geschil door de Geschillencommissie EZa

Indien u er samen met uw zorgverlener en uw klachtenfunctionaris niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie EZa via de volgende pagina: Indienen geschil. Hieronder volgt een omschrijving van de stappen die vervolgens doorlopen worden.

Ontvankelijkheid geschil
Allereerst zal door de voorzitter van de geschillencommissie worden beoordeeld of het geschil ontvankelijk is. Dit houdt in dat het geschil wordt getoetst op: het doorlopen van het juiste voortraject, het geschil gericht is tegen de juiste zorgaanbieder en andere mogelijke redenen waarom een geschil niet door de Geschillencommissie EZa in behandeling kan worden genomen. Meer informatie hierover vindt u in het reglement. Indien een geschil ontvankelijk wordt verklaard, zal aan beide partijen worden meegedeeld op welke wijze de commissie tot een uitspraak zal komen, welke commissieleden in de geschillencommissie zullen plaatsnemen en, indien er een zitting komt, op welke datum deze zal plaatsvinden.

geschillencommisse-EZa-stap3-wit150

Onderzoek oorzaken geschil

Indien een geschil ontvankelijk is verklaard, zal een onderzoek worden opgestart naar de oorzaken van het geschil. De zorgaanbieder zal gevraagd worden om te reageren op het door u ingediende geschil. Indien de geschillencommissie dit nodig acht zullen beide partijen worden verzocht om voor een tweede keer de geschillencommissie van informatie te voorzien.
De Wkkgz stelt dat een geschillencommissie binnen 6 maanden tot een uitspraak moet komen. Daarom zal zoveel mogelijk digitaal worden gecommuniceerd.

Uitspraak geschillencommissie
Wanneer het onderzoek is afgerond zal de geschillencommissie tot een uitspraak komen. De commissie kan op drie verschillende manieren tot een uitspraak komen:

1.    Enkelvoudige kamer zonder hoorzitting  De voorzitter van de geschillencommissie zal tot een uitspraak komen zonder dat er een hoorzitting plaatsvindt. Alleen bij overzichtelijke en minder gecompliceerde zaken zal op deze manier tot een uitspraak worden gekomen.

2.    Enkelvoudige kamer met hoorzitting De voorzitter van de geschillencommissie komt tot een uitspraak na een bijeenkomst waarvoor beide partijen zijn uitgenodigd.

3.    Meervoudige kamer  Hierbij zal een hoorzitting plaatsvinden door een  commissie, gevormd door de voorzitter aangevuld met twee commissieleden. Zorgaanbieder en patiënt worden uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Voor de meervoudige kamer wordt gekozen wanneer een geschil minder overzichtelijk en complex is.

In de uitspraak wordt ingegaan op de gegrondheid van het geschil, indien een geschil gegrond wordt verklaard kan de geschillencommissie een schadevergoeding toekennen. De uitspraak van de Geschillencommissie EZa is bindend. Conform de Wkkgz zal de uitspraak niet tot personen herleidbaar zijn, behoudens voor zover het de zorgaanbieder betreft.

DE COMMISSIELEDEN

Indien de voorzitter bepaalt dat een geschil door een meervoudige kamer behandeld dient te worden, benoemt de voorzitter twee commissieleden. De voorzitter en de twee leden vormen samen de commissie. Hieronder leest u informatie over de voorzitter en de commissieleden.

Commissieleden:
Mr. D.J. Keur, senior raadsheer-plaatsvervanger bij Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (voorzitter)
Dhr. E. Visser, directeur PatiëntenAcademie (commissielid)

Commissielid medicus wordt aangesteld afhankelijk van de aard van het geschil.

VRAGEN?

Heeft u vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op.

Contact

Tel: +31 (0) 30 697 0817
info@geschillencommissie-eza.nl

Openingstijden

ma. t/m vr. 09.00 – 17.00
wo. 09.00 – 13.00

Adres

Zusterplein 22
3703 CB Zeist